نحوه شناسایی و مدیریت آفات رایج در گلخانه

گلخانه ها، محیط‌های محافظت‌شده گرم و مرطوب برای افات هستند. اغلب، هیچ حشره مفید طبیعی وجود ندارد ، زیرا در حالی که گلخانه‌ها کار خوبی برای حذف آفات خاص انجام می‌دهند.

در این راهنما نحوه شناسایی و مدیریت آفات رایج در گلخانه صحبت خواهیم کرد. هر گلخانه ای باید بداند که چگونه این دشمنان مشترک را شناسایی کرده و با آنها مقابله کند!

  1. شته ها

  2. گربه قارچی و مگس ساحلی

  3. شپشک آرد آلود

  4. کنه ها

  5. تریپس

  6. مگس های سفید

 

1. شته ها

 آفات

آفات

 

با احتساب گونه‌های مختلف، که بسیاری از آنها نسبت به میزبان خود حساس نیستند، تقریباً در فهرست آفات هر گیاهی شته‌ها را خواهید یافت.

آنها بدن نرمی دارند، اکثر آنها در سایه های قهوه ای یا سبز هستند و گیاهان را تا زمانی که تقریباً بیرون بیایند می مکند. با این حال، آنها این کار را نمی کنند، به لطف دو لوله کوچک دمی در پشت خود که قطرات عسلک چسبناک و شیرین از خود بیرون می زند.

اینها دشمنان من به عنوان پیشاهنگ بودند. قادر به به دنیا آوردن شش تا 10 شنه در زمان هفت روز پس از تولد به دنیا بیاورند، و نیازی به حضور هیچ شته نری برای انجام این کار نیست، طول عمر 20 تا 30 روزه است. 

تشخیص آنها اغلب آسان نیست، به ویژه پنهان شدن روی ساقه های آبدار و سطح زیرین برگ ها لذت می برند.

شته ها به خوبی یا سریع حرکت نمی کنند، بیش از حد بزرگ شود، بالغ های بالدار تولید و پخش می شوند.

کفشدوزک ها، زنبورهای انگلی  همگی به شته ها حمله می کنند و می توانند به محیط های گلخانه ای وارد شوند تا به کاهش تعداد آنها کمک کنند و جمعیت شته ها را از بین ببرند.

2. پشه قارچی و مگس ساحلی

این دو اغلب با هم گروه می شوند زیرا از محیط ها و شرایط یکسانی لذت می برند و اگر یکی را پیدا کنید اغلب به دیگری نیز هجوم می آورید.

هر دو نوع آفات عاشق شرایط مرطوب و انباشته شدن ناگزیر گلخانه ای هستند که جلبک ها دوست دارند در آن رشد کنند. اینکه آیا حجم جمعیت و آسیب ناشی از این دو مگس، کنترل را تضمین می کند یا نه، داستان دیگری است.

مگس های قارچی از خانواده Sciaridae، مگس های کوچک، ظریف و تیره رنگ با بال های شفاف، پاهای بلند و شاخک های بلند هستند.

بزرگسالان لکه های سیاه مدفوع روی برگ های گیاه به جا می گذارند که یک مشکل زیبایی شناختی جزئی است. اما لاروهای شفاف، بدون پا، ریز و سر سیاه آنها مشکل واقعی هستند.

لاروها از مواد گیاهی در حال پوسیدگی تغذیه می کنند اما اگر رقابت زیاد باشد شروع به تغذیه از موهای ریشه می کنند. این تغذیه باعث کاهش بنیه و پژمردگی می شود و پاتوژن ها را با نقاط ورودی عالی فراهم می کند.

اگر مشکل پشه قارچی دارید، آن را خواهید فهمید. استنشاق ابرهای مگس ریز هنگام قدم زدن در گلخانه خود ناخوشایند است و به راحتی نمی توان از آن گذشت – به من اعتماد کنید.

مسائل مربوط به مگس ساحلی ( Scatella stagnalis ) کمتر آشکار است، اما مقایسه این دو در صورتی که به کارت‌های چسبنده باشند، تفاوت آنها با پشه‌های قارچی را آشکار می‌کند.

اینها مگس های تنومند و تیره ای با بال های دودی هستند که در صورت جمع شدن به پشت، پنج نقطه واضح، چشمان قرمز، آنتن های کوتاه و پاهای کوتاه را نشان می دهند.

مگس‌های ساحلی به ندرت به گیاهان آسیب می‌رسانند، زیرا هم بالغ‌ها و هم لاروها از جلبک‌ها تغذیه می‌کنند، اما آنها در اطراف عوامل بیماری‌زا زوم می‌کنند.

3. شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود نوع دیگری از حشرات مکنده شیره است که ممکن است با آنها روبرو شوید.

آنها آفاتی هستند که ظاهری منحصر به فرد دارند، به رنگ سفید تا خاکستری، مسطح و پوشیده از یک ماده مومی سفید که گاهی اوقات کرکی است. برخی حتی دم بلند دارند. آنها دوست دارند به صورت دسته‌ای روی رگبرگ‌های برگ و ساقه‌های آبدار و در شکاف‌های گیاه جمع شوند.

نابودگر شپشک آردآلود، Cryptolaemus montrouzieri، موجود در آربیکو ارگانیکس ، انواع کفشدوزک ها است که به عنوان یک گابل کننده شپشک آرد آلود کارآمد عمل می کند. توری های سبز نیز به شپشک های آرد آلود حمله می کنند.

از آنجایی که شپش‌های آرد آلود با پوشش مومی محافظت می‌شوند، به سختی با اسپری‌ها کنترل می‌شوند.

سیستمیک ها موثرترین هستند، اما می توانید از صابون های حشره کش و روغن چریش استفاده کنید، مشروط بر اینکه محصول را مستقیماً روی خود شپشک های آرد آلود بمالید. ممکن است به تکرار نیاز باشد.

4. کنه

کنه ها موجودات ریز و هشت پا هستند که می توانند تارهایی مانند عنکبوت بچرخانند و شیره گیاهان شما را بمکند. برگ‌های آسیب‌دیده دارای نوک‌هایی به رنگ روشن هستند، اغلب نقره‌ای یا برنزی به نظر می‌رسند و می‌توانند با تارهای ظریفی پوشیده شوند.

کنه عنکبوتی دو نقطه ای، Tetranychus urticae ، یک گونه بسیار رایج است. دارای بدنه ای رنگ روشن با دو نقطه تیره است.

کنه های سیکلامن، Phytonemus pallidus ، بیضی شکل، نیمه شفاف و سبز هستند. اینها در گلخانه ها نیز رایج است.

انواع شکارچیان حشرات برای مقابله با هجوم در دسترس هستند، از جمله چندین گونه کنه شکارچی.

کنه شکارچی

Phytoseiulus persimilis ، موجود در Arbico Organics ، یک کنه شکارچی است که شرایط مرطوب را دوست دارد، بنابراین برای گلخانه عالی است.

گونه های Amblyseius ، از جمله A. swirskii ، A. andersoni ، A. californicus ، و A. fallacis نیز شکارچیان خوبی برای کنه هستند.

5. تریپس

حشرات ریز، باریک و گلوله‌ای شکل که ممکن است در طیف وسیعی از سایه‌های قهوه‌ای روشن تا سیاه ببینید، تریپس آفاتی هستند که می‌توانند به سرعت در گلخانه منفجر شوند. آنها چهار بال حاشیه دارند و به راحتی روی نسیم حمل می شوند.

این حشرات هنگام تغذیه و مکیدن شیره‌ای که بیرون می‌آید، سطح برگ‌ها و گل‌ها را می‌چسبانند و شاخ و برگ‌ها و شکوفه‌ها را با ظاهری خالدار، زخمی و نقره‌ای به جا می‌گذارند. آنها همچنین می توانند ویروس ها را منتقل کنند.

تریپس ها در مورد رژیم غذایی خود نیز سختگیر نیستند و به طیف وسیعی از گونه های گیاهی حمله می کنند.

رایج‌ترین گونه‌هایی که در گلخانه‌ها یافت می‌شوند تریپس گل غربی ( فرانکلینلا اوکسیدنتالیس ) و تریپس پیازی ( Trips tabaci ) هستند.

تا زمانی که متخصص نباشید و به میکروسکوپ دسترسی نداشته باشید، احتمالاً قادر به شناسایی گونه های خاص نخواهید بود. خوشبختانه، مدیریت در بین گونه ها مشابه است.

تریپس ها در خاک شفیره می شوند، بنابراین یکی از ساده ترین راه ها برای کنترل آنها استفاده از نماتدهای مفید در خاک یا محیط، به ویژه S. feltiae است .

Stratiolaelaps scimitus ، کنه مورد استفاده برای رسیدگی به پشه قارچی همانطور که در بالا توضیح داده شد، می تواند برای از بین بردن جمعیت تریپس در خاک نیز استفاده شود.

روغن چریش و آزادیراکتین هر دو می توانند برای مقابله با مشکل تریپس استفاده شوند.

 

6. مگس سفید

اگر متوجه شدید ابری از حشرات ریز سفید که هنگام عبور از گیاهانتان به سمت بالا پرواز می کنند، احتمالاً با مگس های سفید سر و کار دارید.

مگس سفید

دو گونه از این حشرات پودری سفید تا زرد کم رنگ معمولا در گلخانه ها یافت می شوند: مگس سفید گلخانه ای ( Trialeurodes vaporariorum ) و مگس سفید سیب زمینی شیرین یا برگ نقره ای ( Bemisia tabaci ).

اگر از لنز دستی برای شناسایی گونه‌های موجود در فضای خود استفاده کنید، متوجه خواهید شد که مگس سفید گلخانه‌ای هنگام استراحت بال‌های خود را صاف نگه می‌دارد، در حالی که بال‌های مگس سفید برگ نقره‌ای مانند سقف زاویه دارند.

تعجب! این آفات همچنین شیره‌خوار هستند – آیا متوجه روندی در اینجا شده‌اید؟ – باعث زرد شدن برگ ها، که در نهایت می تواند ریزش کند، و ویروس ها را ناقل می کند.

چندین شکارچی خاص برای کنترل در دسترس هستند.

 آفات

آفات

انگل سفید گلخانه ای

Encarsia formosa، یک زنبور انگلی موجود در Arbico Organics برای کنترل مگس های سفید گلخانه ای بهترین عملکرد را دارد، در حالی که Eretomocerus eremicus که در Arbico نیز موجود است ، مگس های سفید برگ نقره ای را ترجیح می دهد.

BotaniGard 22WP

همچنین می توانید گیاهان را با اسپری مایکین حشره کش حاوی قارچ Beauveria bassiana درمان کنید . BotaniGard 22 WP یکی از این محصولات است که در Arbico Organics موجود است .

B. bassiana تغذیه را کند می کند و در نهایت حشراتی را که آن را می بلعند می کشد.

روغن چریش و همچنین پیرترین ها مانند Monterey Bug Buster-O موثر است.

 

بهشت آفت

گلخانه ها محیط مناسبی را برای رشد گیاهان فراهم می کنند.

متأسفانه، آفاتی مانند محیط مرطوب و گرم و انواع گیاهان خوشمزه که در داخل آن پرورش داده می شوند. و جمعیت ها می توانند به صورت تصاعدی رشد کنند، ظاهراً یک شبه.

اگر در گلخانه خود با آفتی برخورد کردید، به احتمال زیاد یکی از گونه های رایجی است که در اینجا توضیح داده شده است. خوشبختانه، طیف وسیعی از گزینه های کنترل در دسترس شما هستند، از کنترل های بیولوژیکی گرفته تا اسپری ها.

 

 

این مطلب توسط سایت ایی گندم گردآوری و تنظیم شده است هر گونه کپی برداری باذکر منبع بلامانع می باشد.با تشکر

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
تلگرام
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر