علل و علائم پوسیدگی ریشه در گیاهان که ای کاش می دانستید

 

 

علائم پوسیدگی ریشه چیست؟ چگونه می توان فهمید که ریشه گیاه شما پوسیده است؟ اینها سوالاتی است که صاحبان گیاهان از خود می پرسند. از آنجایی که ریشه ها در بیشتر موارد توسط خاک پوشیده شده اند، تشخیص پوسیدگی ریشه ها همیشه آسان نیست. خوشبختانه گیاهان ریشه های پوسیده را نه تنها روی خود ریشه نشان می دهند، بلکه می توانید آن را از روی برگ های آنها نیز بخوانید. برگها نشانه آبیاری بیش از حد و کم آبی، عفونت و سایر بیماریها و همچنین کمبود مواد مغذی هستند.

دو منبع اصلی پوسیدگی ریشه وجود دارد. اولین مورد آبیاری بیش از حد است. اگر خاک خیلی مرطوب باشد، ریشه ها اکسیژن کافی ندارند و شروع به پوسیدگی می کنند. آبیاری بیش از حد خود بزرگترین عامل مرگ گیاهان آپارتمانی است.

منبع دوم پوسیدگی ریشه توسط قارچی ایجاد می شود که در خاک زندگی می کند و با چندین بار آبیاری بیش از حد فعال می شود.

مشکل اصلی پوسیدگی ریشه این است که به سایر ریشه های سالم سرایت می کند و آنها را نیز آلوده می کند. هنگامی که ریشه های گیاه پوسیده می شوند، حتی آبیاری صحیح و رطوبت مطلوب خاک ممکن است برای زنده نگه داشتن گیاه آپارتمانی شما کافی نباشد زیرا ممکن است مارپیچ رو به پایین منجر به مرگ شروع شده باشد.

ROOT ROT چیست؟

پوسیدگی ریشه را می توان به عنوان یک بیماری توصیف کرد که به ریشه های گیاه حمله می کند و در اثر آبیاری بیش از حد یا باکتری های قارچی در خاک ایجاد می شود. هم در گیاهان داخلی و هم در گیاهان بیرونی دیده می شود.

با این حال، در گیاهان آپارتمانی بیشتر شایع است و علائم اغلب زمانی نشان داده می شود که دیگر خیلی دیر شده و ریشه ها شروع به پوسیدگی کرده اند. ریشه ها اغلب بسیار پوسیده هستند و رنگشان به سیاه یا سفید تغییر می کند و نرم می شوند.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی: علل و علائم پوسیدگی ریشه

ریشه ها تجزیه می شوند و اغلب هنگام لمس می ریزند. گیاهی که پوسیدگی ریشه دارد رشدش متوقف می شود. بسیاری از منابع پوسیدگی ریشه را کشنده توصیف می کنند که درست است اما فقط در صورتی که اقدامی انجام ندهید.

گیاهی که پوسیدگی ریشه دارد را می توان در بیشتر موارد به زندگی بازگرداند، اما مهمترین قدم این است که پوسیدگی ریشه را در اسرع وقت شناسایی کنید و سپس اقدامات کافی برای نجات گیاه انجام دهید.

 

چگونه بفهمم گیاه من پوسیدگی ریشه دارد؟

این قسمت جالب است. اغلب می توانید از روی برگ های گیاه خود متوجه شوید که گیاه پوسیدگی ریشه دارد یا خیر. پژمرده شدن و تغییر رنگ برگها می تواند نشانه پوسیدگی ریشه باشد.

زرد شدن برگ ها همچنین می تواند نشان دهنده خوبی برای آبیاری بیش از حد باشد در حالی که لکه های سیاه با رنگ زرد نشان دهنده از عفونت باکتریایی هستند.

این نمونه ای از برگ صورت فلکی Monstera Thai است که دارای عفونت باکتریایی ناشی از آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه ها است. شما می توانید لکه سیاه بزرگ را مشاهده کنید که با رنگ زرد احاطه شده است:

 

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه

علائم پوسیدگی ریشه: ریشه های پوسیده روی گیاهان، نرم و اغلب سیاه هستند و به راحتی می ریزند. این یک قلمه فیلودندرون گلوریوس ریشه دار/پوسیده است.

 

علل پوسیدگی ریشه

یکی از دلایل اصلی پوسیدگی ریشه در گیاهان آپارتمانی، زهکشی بد است. ما اغلب آماتورها و همچنین علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی را می بینیم که از گلدان های بدون سوراخ زهکشی استفاده می کنند.

علاوه بر این، زهکشی نامناسب اغلب منجر به پوسیدگی ریشه می شود، زیرا خاکی که زهکشی مناسبی ندارد، مرطوب می ماند و هوای بسیار کمی دارد که اکسیژن لازم را برای ریشه ها فراهم می کند. برای اینکه خاکتان زهکشی خوبی داشته باشد، فقط به موادی با اندازه دانه بزرگتر نیاز دارید.

در حالی که از مواد با زهکشی خوب استفاده می کنید، تقریباً بلافاصله آب از گلدان شما جاری می شود.

 

یک شاخص خوب برای اینکه ببینید آیا گیاه شما به آب نیاز دارد یا نه این است که انگشت خود را به خاک بچسبانید و ببینید آیا 2-5 سانتیمتر پایینی محیط گلدان شما در لمس مرطوب است یا خیر. منظور از مرطوب، مرطوب و نه خیس است. اگر کمی مرطوب باشد آبیاری لازم نیست. اگر خشک است گیاه خود را آب دهید. این ساده به نظر می رسد، اما ممکن است لازم باشد احساسی نسبت به آن ایجاد کنید.

نور کافی می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود، زیرا آب تامین شده توسط گیاه قابل استفاده نیست زیرا فتوسنتز کند یا متوقف می شود. گیاه شما برای مدت طولانی در آب می ماند و باعث پوسیدگی ریشه می شود.

زمانی یک گیاه زامفولیا داشتیم که از یک مکان روشن به اتاق خوابی که نسبتاً تاریک بود منتقل شد. ما برنامه آبیاری را یکسان نگه داشتیم و باعث پوسیدگی ریشه های گیاه زامفولیا شد زیرا خود گیاه فقط به آب بسیار کمتری در نقطه بسیار تاریکی که جابجا شده بود نیاز داشت.

گلدان خیلی بزرگه ما نمی توانیم تاکید کنیم که چقدر مهم است که اندازه گلدان مناسب را انتخاب کنیم. اگر اندازه گلدان شما خیلی بزرگ است، آبیاری گیاه بسیار دشوار است و پس از آن باید نگران پوسیدگی ریشه باشید.

این می تواند منجر به فعال شدن باکتری های قارچی شود یا می توانید ریشه های گیاه خود را به دلیل وجود آب زیاد در خاک خفه کنید. بنابراین، بهترین کار این است که اندازه گلدان مناسبی را برای گیاه خود انتخاب کنید و هر بار که گیاه شما در آستانه رشد بیشتر از گلدان فعلی است، اندازه گلدان 1-2 را تغییر دهید.

انواع پوسیدگی ریشه

همانطور که قبلاً گفته شد دو دلیل اصلی پوسیدگی ریشه وجود دارد. اولا آبیاری بیش از حد و دوم عفونت قارچی:

آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد گیاهان و در نتیجه خاک خیس منجر به کمبود اکسیژن در ریشه می شود. آنها پوسیده خواهند شد و دوباره خواهند مرد. مهمتر از همه، اغلب به ریشه های سالم گسترش می یابد و آنها را نیز پوسیده می کند.

 

عفونت قارچی

قارچ موجود در خاک می‌تواند چندین سال خاموش بماند و با یک یا چند بار آبیاری بیش از حد فعال می‌شود. سپس قارچ با شروع از نوک به ریشه ها حمله می کند. ریشه ها تجزیه می شوند و پوسیده می شوند و اگر با دست آنها را لمس کنید اغلب می ریزند و در لمس نرم احساس می شوند.

علائم پوسیدگی ریشه ها

این لیستی از علائم پوسیدگی ریشه در گیاهان است:

  • برگهای پژمرده و گیاهان پشت در حال مرگ
  • کاهش رشد
  • زرد شدن برگها
  • لکه های سیاه روی برگ ها با رنگ زرد
  • کلریوز برگهای پایینی
  • برگ های کدر
  • ریشه های قهوه ای و لطیف

لطفاً به خاطر داشته باشید که برخی از علائم نشان دهنده بیماری های دیگر یا حتی سوء تغذیه نیز هستند. به عنوان مثال. زرد شدن برگ ها می تواند نشانه آبیاری زیاد یا کم آبی باشد و لزوماً به این معنی نیست که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است. فرو بردن انگشت خود در خاک به سرعت به شما کمک می کند تا برخی از علل را رد کنید.

جهت حمایت ازما،این مطلب توسط سایت ایی گندم گردآوری و ترجمه شده است  هر گونه کپی برداری باذکر منبع بلامانع می باشد.با تشکر

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
تلگرام
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر