راهنمای مراقبت از گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا که به دلیل شاخ و برگ های زیبا خودنمایی می کند، یک گیاه خانگی همیشه سبز محبوب است که در بسیاری از خانه ها استفاده می شود.دیفن باخیا گرمسیری به دلیل دستورالعمل‌های مراقبتی ساده‌اش بسیار مورد علاقه است. با توجه به روش نگهداری صحیح، گیاه دیفن باخیا شما می تواند شاد و سالم بماند. این راهنما تمام دستورالعمل هایی را که برای رشد گیاه دیفن باخیا نیاز دارید به شما ارائه می دهد. ما به تعدادی از نگرانی‌هایی که ممکن است داشته باشید مانند نیاز به خاک، سطح آب، دما و تکثیر را بررسی خواهیم کرد.

ما همچنین به علائم بالقوه ای که می تواند از پژمردگی گیاه آپارتمانی شما جلوگیری کند، نگاه خواهیم کرد. آیا در مورد گیاه آپارتمانی گرمسیری جدید خود سوالی دارید؟ نگران نباشید

اصول مراقبت از گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا یا نی نی گنگ می تواند در نور کم به خوبی رشد کند اما نور غیرمستقیم خوب را ترجیح می دهد. اجازه نده که شما را بترساند. مراقبت از این گیاه آپارتمانی با داشتن پارامترهای مناسب آسان است.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

چگونه از دیفن باخیا مراقبت کنیم

خاک

دیفن باخیا تقریباً در هر نوع خاکی رشد کند. به خاطر داشته باشید که آنها دوست دارند در خاکی قرار بگیرند که هم مرطوب باشد و هم زهکشی مناسبی داشته باشد.

استفاده از یک مخلوط گلدان معمولی برای گیاهان آپارتمانی کافی است. در صورت شک، به سادگی 1 قسمت پرلیت را با دو قسمت پیت ماس ​​مخلوط کنید.

 

سبک

با توجه به زیستگاه طبیعی گیاه دیفن باخیا، می توانید تصور کنید که دیفن باخیا توسط درختان پهناور با برگ های بزرگ احاطه شده اند. دیفن باخیا در طبیعت در جنگل هایی زندگی می کند که نور کمتری دارند.

برای تقلید از این شرایط رشد، گیاه دیفن باخیا خود را در مکانی نگهداری کنید که نور غیر مستقیم خورشید به آن برسد.

 

آبیاری

خاک باید زهکشی مناسبی نیز داشته باشد. بهترین روش اضافه کردن آب و بررسی 5 تا 8 سانتیمتر بالای خاک است. تا زمانی که این قسمت از خاک خشک نشده است، دیگر آب اضافه نکنید.

مناطق استوایی به رطوبت خود معروف هستند، بنابراین به طور معمول گیاه خود را اسپری کنید. فقط مطمئن شوید که بیش از حد آبیاری نکنید وگرنه ممکن است با پوسیدگی ریشه مواجه شوید. همچنین به خاطر داشته باشید که نیاز آبی در ماه های زمستان باید کاهش یابد.

 

درجه حرارت

به عنوان یک گیاه آپارتمانی مورد توجه، عصای خنگ می تواند در دمای متوسط ​​اتاق حدود 18 تا 23 درجه  رشد کند. آنها حتی زمانی می توانند زندگی کنند که در اتاقی با دمای 27 درجه  قرار گیرند.

این گیاهان با دمای زیر 15 درجه  زندگی خوبی ندارند. در این شرایط زندگی، ممکن است مشاهده کنید که برگها شروع به زرد شدن می کنند.

 

رطوبت

همانطور که قبلا ذکر شد، گیاه دیفن باخیا طرفدار اتاقی با رطوبت نسبتاً بالا است. این یک مشکل نیست زیرا آنها به خوبی با میانگین رطوبت موجود در داخل خانه تنظیم می شوند.

می توانید دیفن باخیا خود را از طریق مه پاشی معمولی  گاه به گاه شاد و سالم نگه دارید.

 

کود

هنگامی که در فصل رشد از گیاه آپارتمانی گرمسیری خود مراقبت می کنید، مقدار مناسبی کود به دیفن باخیا خود بدهید. همکاران پرورش دهنده دیفن باخیا متوجه شده اند که این گیاهان با اضافه کردن کود دو بار در ماه بهترین رشد را دارند.

برای ماه های سردتر، کود ضروری نیست. در واقع، بیشتر توصیه می کنند در این مدت به گیاه خود غذا ندهید.

 

تکثیر

سه راه وجود دارد که از طریق آنها می توانید رشد جدیدی را از گیاه دیفن باخیا موجود خود بدست آورید. اینها شامل لایه بندی هوا، برش ساقه و مکنده است.

متداول ترین روش مورد استفاده، قلمه های ساقه شامل بریدن انتهای گیاه و قرار دادن آنها در آب است. ساقه های جدید در عرض یک ماه ظاهر می شوند و تکثیر این گیاه را نسبتاً آسان می کنند.

 

رشد

تعدادی از انواع Dumb Cane وجود دارد که ظاهر فیزیکی آنها بسیار متفاوت است. هنگامی که این گیاهان به درستی رشد می کنند، در مجموع به 3 تا 6 فوت طول می رسند. در مورد عرض آنها، آنها معمولاً بین 1 تا 3 فوت عرض دارند.

بزرگترین گیاه دیفن باخیا، تیکی استوایی ( Dieffenbachia maculata ) تا ارتفاع خیره کننده 180 سانتیمتر با عرض 150 سانتیمتر رشد می کند. با برگ‌های نقره‌ای و لکه‌های رنگ‌های سبز و سفید کاملاً موردی است!

 

گلدان

با توجه به سرعت رشد این گیاهان آپارتمانی، توصیه می شود که به طور مرتب آن را بررسی کنید. با گذشت زمان، ریشه ها فضای داخل گلدان را پر می کند تا جایی که به سختی فضای تنفسی برای ریشه ها باقی می ماند.

اگر گیاه از طرفین له شده به نظر می رسد، آن را در گلدانی قرار دهید که فقط کمی بزرگتر از خانه موجود است. بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه دیفن باخیا در پایان فصل زمستان است که گیاه شروع به رشد می کند.

 

 

درست به گیاه دیفن باخیا خود آبیاری کنید

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در مورد گیاه دیفن باخیا مرتکب می شود این است که مردم تمایل به آبیاری بیش از حد دارند. این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی گرمسیری است که مراقبت از آن آسان تر است، اما باید یک برنامه آبیاری ثابت داشته باشد.

 

ابیاری

این گیاهان ترجیح می دهند در خاکی قرار بگیرند که مرطوب باشد اما خیس نباشد یا بیش از حد آبیاری شود. برای بهترین نتیجه، باغبانان آبیاری را در پایه گیاه دیفن باخیا پیشنهاد کرده اند. به این ترتیب تمام رطوبت اضافه شده مستقیماً در خاک رسوب می کند.

 

کیفیت مناسب آب

برخی از گیاهان برای رشد به آب باران نیاز دارند.دیفن باخیا در واقع دمای خاصی را ترجیح می دهد . آبیاری گیاه دیفن باخیا با آب ولرم بهترین نتیجه را به همراه دارد. مهمترین نیاز آبی در کیفیت نیست بلکه در کمیت است. بهتر است روی خطر احتمالی آبیاری بیش از حد تمرکز کنید تا اینکه چه نوع آبی برای گیاه خانگی خود استفاده می کنید.

 

هرس دیفن باخیا

مانند بسیاری از گیاهان، عمل هرس می تواند هم برای شما و هم برای گیاهان گرمسیری مفید باشد. ممکن است نخواهید آن برگ های زرق و برق دار را از بین ببرید، اما به خاطر داشته باشید که این گیاه شما را سالم و شاد نگه می دارد.

 

چه زمانی باید گیاه خود را هرس کنید

گیاه دیفن باخیا به دلیل پهن بودن برگ ها شناخته شده است. همانطور که رشد می کند، این شاخ و برگ بیش از حد بلند می شود تا جایی که برگ ها ظاهری برهنه به خود می گیرند. اما از کجا باید بدون آسیب رساندن به گیاه، برش را شروع کرد؟

 

چگونه دیفن باخیا خود را هرس کنیم؟

حتی قبل از شروع هرس گیاه دیفن باخیا، بهتر است با لباس مناسب آماده شوید. شیره تولید شده توسط این برگ ها کاملا سمی است. برای جلوگیری از بیماری، همیشه دستکش بپوشید .

پس از آماده شدن، با بریدن ساقه ها با زاویه تقریبا 45 درجه شروع کنید. رشد جدید مستقیماً در زیر برش تازه ایجاد شده شروع به رشد خواهد کرد.

شما حتی می توانید این قلمه ها را برای یک گیاه جدید به طور کامل نگه دارید! هنگامی که تلاش های مطلوب را برای هرس انجام دادید، گیاه خود را آبیاری کنید.

با توجه به سمی بودن این گیاه، حتما وسایل خود را استریل کرده و دست های خود را کاملا بشویید .

 

تکثیر گیاه دیفن باخیا

قبلاً به موضوع تکثیر گیاه آپارتمانی گرمسیری شما پرداختیم. اما دقیقاً چگونه می خواهید یک گیاه جدید کاملاً از گیاه قدیمی ایجاد کنید؟ با تکثیر دیفن باخیای خود خواهید دید که این فرآیند آسان و ساده است. بیایید نگاهی به برخی از روش‌های انتشار که به طور گسترده‌تر مورد بحث قرار گرفته‌اند، بیاندازیم که هر کدام در زیر فهرست شده‌اند.

 

انتشار دیفن باخیا از طریق لایه بندی هوا

این نوع تکثیر شامل گیاه مادر می شود، جایی که ساقه ها به سادگی با خزه مرطوب پیچیده می شوند تا رشد جدید را تشویق کنند. برای انجام این کار، با پیدا کردن ساقه و ایجاد یک برش در نیمه آن شروع کنید.

برش شما باید حدود یک فوت پایین تر از بالای گیاه باشد. کار را با پیچیدن برش باز با خزه مرطوب ادامه دهید. زمانی که ریشه‌ها شروع به شکل‌گیری کنند، می‌دانید که موفق هستید.

هنگامی که این اتفاق افتاد، یک برش دیگر در زیر ریشه های تازه توسعه یافته ایجاد کنید تا گیاه جدید را بدست آورید. در نهایت می توانید گیاه تازه تکثیر شده خود را گلدان کنید.

 

تکثیر دیفن باخیا از طریق برش ساقه

مسلماً یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن گیاهان جدید دیفن باخیا از طریق تکثیر ساقه برش است. این به ویژه هنگامی که در یک فرد داخل خانه تکمیل می شود ساده است، و آن را به روش ترجیحی تبدیل می کند. در زیر مراحل مربوط به برش ساقه آورده شده است.

مرحله 1:

ابزار هرس خود را به درستی استریل کنید تا سمومی که ممکن است در شیره برگ ها منتشر شود پخش نشود. همچنین، حتماً برای محافظت بیشتر خود را با دستکش مسلح کنید.

گام 2:

نوک رشد بخش سالمی از گیاه دیفن باخیا خود را پیدا کنید.

مرحله 3:

حدود 7 تا 10 سانتیمتر از عصا را ببرید. این در زیر گره برگ جایی که رشد جدید شروع می شود قرار خواهد گرفت. برای بهترین نتیجه، ما پیشنهاد می کنیم سه قسمت از این قسمت ها را تهیه کنید، به خصوص اگر در تکثیر گیاه خانگی خود تازه کار هستید.

مرحله 4:

این یک مرحله اختیاری است، اما ممکن است بخواهید یک هورمون ریشه زایی به انتهای قلمه های دیفن باخیا خود اضافه کنید. اینها معمولاً دارای قارچ کش هستند تا گیاهان جدید شما را سالم نگه دارند.

مرحله 5:

گلدان های جدید خود را با مقدار مناسبی خاک گلدان آماده کنید.

مرحله 6:

قلمه های ساقه خود را بردارید و در خاک تازه آماده شده قرار دهید تا جوانه ها رو به بیرون از خاک باشند.

مرحله 7:

یکی از آخرین مراحل آب دادن و صبر کردن است. پس از مرطوب شدن خاک، پلاستیک شفاف را روی گلدان قرار دهید. به طور مرتب سطح رطوبت گیاهان جدید خود را بررسی کنید.

مرحله 8:

در حدود 2 تا 4 هفته، شما باید شروع به رشد گیاهان جدید کنید. هنگامی که این رشد اتفاق افتاد، پوشش پلاستیکی را بردارید و آن را در یک منطقه نسبتاً روشن از خانه نگه دارید تا زمانی که به گیاهی تبدیل شوند که می خواهید در خانه خود نمایش دهید.

 

نشانه هایی که نشان می دهد دیفن باخیای شما ناراضی است

دیفن باخیا هنوز خیلی حساس نیست و این بدان معنا نیست که مشکلات وجود ندارد . تشخیص اینکه چرا دیفن باخیای شما ممکن است ناراضی باشد، شما را از نیاز به بازسازی این گیاه آپارتمانی گرمسیری نجات می دهد.

مشکل: افتادگی برگ

علت: شاید به یاد داشته باشید که می بینید این گیاه می تواند به مقدار آبی که به آن داده می شود حساس باشد. اگر متوجه شدید که برگ‌ها به جای نگه داشتن خود شروع به افتادن می‌کنند، مقدار آب داده شده را اصلاح کنید .

راه حل: برای اصلاح این مشکل احتمالی، لایه بالایی خاک را بررسی کنید. اگر خاک خیس به نظر می رسد، به طور مرتب غبارآلود کنید تا بتوانید برنامه مناسب را پیدا کنید.

مشکل: برگ هایی با نوک قهوه ای

علت: برخی از صاحبان گیاهان  سعی می کنند به گیاهان خود مقداری آب بدهند تا بیش از حد آبیاری نکنند. بسته به روشی که استفاده می کنند، نوک برگ ها ممکن است رنگ قهوه ای به خود بگیرند. وقتی این اتفاق می افتد، احتمالاً به دلیل این واقعیت است که آنها در زمان های نامناسب آبیاری می کنند. عوامل محیطی اغلب می توانند منظم بودن آبیاری را تغییر دهند.

راه‌حل: اگر نوک قهوه‌ای می‌بینید، بررسی کنید که گیاه شما در آب ننشیند. اگر این اتفاق افتاد، سوراخ زهکشی را تنظیم کنید.

مشکل: برگ های پیچ خورده

علت: یکی دیگر از مشکلات بالقوه ای که ممکن است در مورد گیاه دیفن باخیا خود پیدا کنید، زمانی است که لبه های برگ شروع به پیچ خوردن به سمت داخل می کنند. این معمولاً به دلیل اضافه کردن کود بیش از حد است. به یاد داشته باشید که این گیاهان آپارتمانی در ماه های سرد به هیچ غذایی نیاز ندارند.

راه حل : این پدیده را با شستشوی هر کود با آب تمیز حل کنید. این را می توان در طول زمان انجام داد تا از آبیاری بیش از حد جلوگیری شود.

 

5 نکته برای شاد نگه داشتندیفن باخیا خود

اکنون که در مورد برخی از مشکلاتی که ممکن است رخ دهد اطلاع دارید، بیایید به چگونگی شادی و سلامت نگه داشتن گیاه جدید استوایی خود تمرکز کنیم. قسمت زیر را بخوانید تا مطمئن شوید که گیاه پر زرق و برق شما زیبا می ماند.

1. گیاه خود را در مناطقی از خانه که نور کافی و کم و غیر مستقیم دارند نگهداری کنید. اتاق نشیمن و آشپزخانه ایده آل هستند، زیرا در گوشه ای قرار نمی گیرند.
2. در مورد دما، سعی کنید دیفن باخیا خود را در منطقه ای قرار دهید که تقریباً بین18 تا 24 درجه سانتیگراد است. از قرار دادن این گیاه در مناطقی که در معرض هوای سردتر است خودداری کنید.
3. دیفن باخیا را در گلدان هایی قرار دهید که زهکشی مناسبی دارند، مطمئن شوید که آب کافی برای مرطوب نگه داشتن خاک وجود دارد.
4 . در طول فصول رشد به گیاه دیفن باخیا کود بدهید و زمانی که ماه‌های سردتر فرا می‌رسد آن را متوقف کنید.
5. تعویض گلدان  باید حدود یک بار در سال انجام شود. حتماً دستکش بپوشید و همه ابزارها را استریل کنید، زیرا این گیاهان سمی هستند.

چند سوال از خودتان دارید؟ ببینید آیا ما می توانیم پاسخ یا راه حلی را در زیر ارائه دهیم.

 

پرسش های مرتبط

 

چه گونه هایی از دیفن باخیا وجود دارد؟

یکی از دلایلی که مردم دوست دارند دیفن باخیا را در خود جای دهند، تنوع زیاد آن است. هر کدام شخصیت خاص خود را با مجموعه ای از برگ های زرق و برق دار دارند. به غیر از برف استوایی، رودولف روهرز ( Dieffenbachia maculata ) دارای لکه های سفید با برگ خامه ای است. هیلو ( Dieffenbachia hilo ) به خاطر برگ‌های نوک تیزش که تیره و رگبرگ‌های روشن‌تر هستند، معروف است.

 

آیا دیفن باخیا سمی است؟

این گیاه در واقع به دلیل کریستال های اگزالات کلسیم موجود در برگ ها سمی است.

آیا دیفن باخیا می تواند گربه ها را بکشد؟

اگرچه موارد مرگ و میر تا حدودی نادر است، این گیاه به کشتن گربه ها و سایر حیوانات مانند سگ یا خرگوش معروف است. حداقل می تواند راه های هوایی حیوان خانگی شما را متورم کند و تنفس را بسیار دشوار کند.

 

 

 

جهت حمایت ازما،این مطلب توسط سایت ایی گندم گردآوری و ترجمه شده است  هر گونه کپی برداری باذکر منبع بلامانع می باشد.با تشکر

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
تلگرام
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر