Echeveria setosa

نحوه رشد و مراقبت Echeveria setosa

نحوه رشد و مراقبت Echeveria setosa ( Echeveria setosa) یک ساکولنت است . این گیاه افزودنی چشم نواز به باغ های صخره ای یا مجموعه ساکولنت روی میز شما می سازد.

این ساکولنت اکیوریا که گل‌های زیبا که  حدود 10 سانتیمتر است و دارای برگ‌های چمدانی شکل است که ظاهری شبیه به گل رز دارد. هر برگ با کرک های سفید ریز و کوتاه پوشیده شده است که ظاهری مبهم به گیاه می دهد. اگرچه گل رز تنها چند سانت ارتفاع دارد، اما در اواخر بهار این گیاه ساقه هایی تولید می کند که می تواند تا 30 سانتیمتر بلند شود. ساقه‌ها  زیبای قرمز و گلدانی شکل را در خود جای می‌دهند. این شکوفه های ترقه مانند به رنگ زرد هستند و معروف به  مرغ مگس خوار هستند و آنها را به باغ های گرده افشان تبدیل می کنند .

 در آب و هوای گرم، این گیاه را می توان به عنوان یک گیاه چند ساله نگهداری کرد، اما در مناطق خنک تر، اغلب به عنوان یک گیاه یک ساله یا آپارتمانی استفاده می شود.

نام گیاه شناسی Echeveria setosa
نام متداول فشفشه مکزیکی
نوع گیاه چند ساله، همیشه سبز
اندازه بالغ 12 اینچ ارتفاع و 3 اینچ عرض
قرارگیری در معرض نور خورشید آفتاب کامل تا جزئی
نوع خاک شنی، زهکشی خوب
pH خاک کمی اسیدی است
زمان شکوفایی اواخر بهار
رنگ گل قرمز و زرد
منطقه بومی مکزیک

نحوه رشد و مراقبت Echeveria setosa

مراقبت از Echeveria setosa ساده است و اگر به این ساکولنت های رنگارنگ محیط مناسب داده شود، نیاز به نگهداری کمی دارد. مهم است که آنها را در خاکی با زهکشی خوب قرار دهید، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و از نور کافی خورشید اطمینان حاصل کنید. حذف برگ های خشک شده پایین نیز برای جلوگیری از تجمع مواد مرده توصیه می شود. این کار علاوه بر بهبود زیبایی شناسی گیاه شما، به دور نگه داشتن آفات نیز کمک می کند.

این ساکولنت ها برای استفاده در باغ های سنگی، ظروف و حتی بام های سبز محبوب هستند. با نگهداری کمی، این گیاه با شاخ و برگ های چشم نواز و ساقه های گل خیره کننده به شما پاداش می دهد.

سبک

ساکولنت Echeveria setosa به طور طبیعی در محیط های آفتاب کامل یافت می شود. با این حال، در آب و هوای بسیار گرم، بهتر است این ساکولنت ها را از آفتاب مستقیم دور کنید. چنین نور شدیدی می تواند برگ ها را بسوزاند. این موضوع برای ترقه های داخلی مکزیکی نیز صادق است. در طول ماه های زمستان که نور خورشید کمی کمتر است، پنجره های رو به جنوب ایده آل هستند. اگر فشفشه مکزیکی نور کافی دریافت نکند، دچار رشد علفی می شود.

Echeveria setosa

Echeveria setosa

Echeveria setosa

خاک

خاک شنی با زهکشی خوب، کلید سلامتی گیاهان Echeveria setosa است. مخلوط خاک کاکتوس و ساکولنت در هنگام استفاده از این گیاهان در ظروف یک انتخاب عالی برای محیط خاک است. همچنین می توانید با ترکیب خاک گلدان و پرلیت یا ماسه به مقدار مساوی، خاک گیاه خود را درست کنید.

اب

مطمئن شوید که Echeveria setosa خود را بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. بین دفعات آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن خاک، این گیاهان آبیاری عمیق و کامل را دوست دارند.

دما و رطوبت

همانطور که از نامش پیداست، این گیاهان مکان های گرم و آفتابی را دوست دارند. آنها در برابر سرما مقاوم نیستند و اگر در مناطقی با زمستان های سرد زندگی می کنید باید داخل خانه آورده شوند. در غیر این صورت، می توان آنها را به صورت سالانه کاشت کرد. از آنجایی که این ساکولنت ها بومی مناطق نیمه بیابانی هستند، رطوبت کم تا متوسط ​​ترجیح داده می شود. رطوبت بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی شود .

کود

این گیاهان در شرایط شنی و نیمه بیابانی که مواد مغذی فراوانی ندارند، رشد می کنند. بنابراین، کود دهی اغلب مورد نیاز نیست. در واقع، کود بیش از حد می تواند به Echeveria setosa آسیب برساند. اگر احساس می‌کنید ساکولنت شما نیاز به تقویت مواد مغذی دارد، سعی کنید در بهار کود ساکولنت بدهید.

Echeveria setosa

Echeveria setosa

Echeveria setosa

تکثیر Echeveria setosa

Echeveria setosa را می توان به راحتی با استفاده از قلمه های برگ، ساقه یا افست تکثیر کرد.

قلمه برگ: 

  1. به آرامی یک برگ را از پایه آن جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که کل برگ در جایی که به ساقه می‌پیوندد به طور تمیز جدا می‌شود. نباید دو تکه شود.
  2. چند روز اجازه دهید انتهای برگ خشک و پینه شود.
  3. پس از پینه زدن، برگ را روی کاکتوس با زهکشی خوب یا خاک آبدار قرار دهید و در صورت نیاز آب دهید.
  4. در نهایت یک گیاه جدید از انتهای پینه دار برگ جوانه می زند و برگ قدیمی چروکیده و از بین می رود.

قلمه ساقه و افست:

  1. با استفاده از یک چاقوی تمیز ، ساقه را جدا کنید یا از گیاه مادری جدا کنید.
  2. ساقه یا آفست را کنار بگذارید و اجازه دهید انتهای آن برای چند روز پینه شود.
  3. انتهای پینه دار قلمه را در کاکتوس یا خاک ساکولنت با زهکشی خوب بکارید.
  4. صبر کنید تا خاک خشک شود، سپس آبیاری کنید.

رشد در گلدان

Echeveria setosa را می توان با موفقیت در ظروف کشت کرد و برای کسانی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند یک گزینه عالی است. هنگام انتخاب ظرف، مطمئن شوید که سوراخ های تخلیه کافی داشته باشد.

برخلاف سایر گیاهان، ممکن است نیازی به آبیاری فشفشه مکزیکی خود بلافاصله پس از کاشت در ظرف نداشته باشید. بهتر است قبل از آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود، بنابراین اگر خاک مرطوب است باید صبر کنید تا خشک شود.

جهت حمایت ازما،این مطلب توسط سایت ایی گندم گردآوری و ترجمه شده است  هر گونه کپی برداری باذکر منبع بلامانع می باشد.با تشکر

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
تلگرام
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر